Reklam inflik

Eftersom jag har intresserat mig lite för reklam (inte i syfte att börja arbeta med det eller utbilda mig inom ämnet utan bara för nöjes skull) så vill jag påvisa ett exempel jag för sörsta gången såg i dag. Det är en folksamreklam om bilförsäkringar. En kvinna (jag kan dra slutsatsen att det är en kvinna eftersom hon har rosa nagellack och jag är inte så PK att jag orkar debatera huruvida män också glider runt med rosa nagellack) kör sitt barn i en bil och huvudet är etsatt med en oskalad jordnöt. "Det är inte bara du som har körkort" - eller något liknande står på planschen...

Nu kan man tänka hur det gick till när den här bilden togs fram och hela kampanjen för den delen. Och ena sidan kan den tyckas väldigt sexistisk eftersom det är en kvinna som kör och man antar att hon är en nöt som inte kan köra bil, dvs. köp en bra bilförsäkring. Radikala feminister går i taket...

Och andra sidan kan man tänka vilken målgrupp bilden är riktad till... Jag misstänker att bil och dess försäkringar fortfarande är något som anses manligt i samhället vilket gör att reklamen måste ha målgruppen män. Gärna också män över 40 år. De män som är över 40 år tillhör inte "kaffelattegenerationen" och tycker således att reklamen är en med verkligheten överrensstämmande reklam (jag generaliserar naturligtvis). Detta är också en del av hushållet där män oftast får bestämma allt (förutom vilken bil familjen ska köra, vill han ha en tuff bil får han banne mig köpa den själv) och det spelar därför inte så stor roll vad större delen av kvinnorna tycker.

Jag kan misstänka att de gjorde ett överslag för riskerna med reklamen och kom fram till att om det skulle bli någon uppståndelse så innebär det bara att reklamen blir exponerad för fler och den är inte träffande över huvudtaget mot den tänkta målgruppen, genialt...

Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Bra blogg du har! Jag har läst igenom några av dina andra blogginlägg och jag gillar vad jag ser :D.

2011-07-20 @ 10:30:13
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0