Vårens (o)behag

En lustig sak med att bo i vårt kalla land är våren. Vi envisas med att tro att vi bor i ett land där det faktiskt är lite varmt och skönt att gå ute även om det är -4 grader och snålblåst... Att se hur folk på perrongen fläker lite blek hud mot solens fortfarande kalla strålar för att, under en kort stund, komma ihåg hur det var att vara varm utomhus.

Solglasögon, tunnare jackor våga välkomna våren... Hade jag varit turist här så hade jag förklarat en stor del av befolkningen som mentalt störda, kommit hem till t. ex. Spanien och sagt "I Sverige anser de att det är onödigt att ha vinterjack vid plusgrader...". Men jag måste erkänna att jag nog är en av dem som gärna tar en glass på en bänk i Mars under förmiddagssolen ljus, ett ljus som nästan känna overkligt behövt och efterlängtat. Det är nästan så att man kan skönja en långsamt smygande vår...kanske...om ett par veckor...vågar man tro...?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0