Konsumtionssamhällets frågetecken

Vad jag inte riktigt förstår är hur det kommer sig att under de tider som de flesta av oss verkligen har tid att konsumera och på så sätt påverka landets ekonomi positivt så är det omöjligt. Nu kan jag ju bara tala för min generation men att ha öppet under kontorstid i diverse affärer då de som har råd att konsumera arbetar är väl en sak. Men att sedan stänga när en annan verkligen skulle ha möjlighet att spendera pengar är ju förkastligt. Nu har ju jag turen att bo i en större stad medan jag vet att i mindre städer så är det många butiker som stänger runt 15:00-16:00 eller inte har öppet alls. Vad tänker man med som chef för den butiken då?

Men det är väl lika bra det, vi konsumerar ju redan i större utsträckning än vad vi har råd med. Det vi kan göra i stället är att använda våra pengar till att supa oss packade och glömma bort verkligheten en stund, ah just det, vi kan ju inte köpa alkohol på andra ställen än genom statliga Bolaget... Det känns verkligen bra att vi lever i en så demokratisk regim som vi gör... Att få börja köra bil vid 16 års ålder, att när jag är 18 kunna röka, snusa, inneha körkort, dricka 43%-ig alkohol på krogen, RÖSTA...???? om Sveriges framtid men för den delen inte ha rättigheten att under pappa statens affär kunna inhandla en vanlig starköl är för mig en gåta.

Nej vet ni vad...? Jag tycker att det är dags att vi fick kuponger på allt och ransonerade alla "lyxvaror" på samma sätt som under depressionen så att valfriheten verkligen inskränks och storebror kan ha ännu bättre koll på oss, för samhällets bästa, naturligtvis. När vi ändå håller på kan vi förbjuda rökning, beskatta tv och radio, överbekatta ALLT som gör att vi kan fly undan den hemska vardagen för en stund och inbilla oss att vi åtminståne nu, en liten stund är lyckliga...
Vänta lite, mina idéer är ju redan tagna... vår konsumtion och verklighetsflykt är redan beskattade, kontrollerade och fördömda av den verkliget vi gör allt för att fly från i första läget...snyft...

Hade inte alla affärer varit stängda nu och jag inte varit så förbannat fattig så hade jag gått upp till affären och handlat lite godis, men det är ju mer lönsamt att ha öppet 11:00 en onsdag än 20:00 en söndag, det säger ju sig självt... 

Kommentarer
Postat av: Jonas

Skön grinds my gears. Svårt att veta var din röst faller. I början kan man tro att den lutar mot höger, men sedan får företagen skit också. Fast å andra sidan, kanske är det ett dolt lobbande för ett OB-förbud. Hmmmm...

2006-03-20 @ 01:21:06
URL: http://guldkorn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0