Politik

Är det egentligen roligt med politik? Nja... Ibland...
Det jag tycker är intressant är att det är så mycket sensationer i de vanliga svenska dagstidningarna om saker som går åt helvete. Vården går åt helvete, skolan går åt helvete, miljön går åt helvete, ekonomin går åt helvete, gamlingarna hamnar i helvetet fortare (eftersom de varken har pengar eller vård). Samtidigt tiger vi stilla åt att regerningen vill införa lönesänkningar till ungdomar (möjligheter för arbete för ungdomar går också åt helvete), sänka restaurangmomsen (bra prioritering!!??), ha jobbskatteavdrag, sänka pensioner (men inte deras inkomstskatt), skära ner i vården/skolorna och annat konstigt.
Nu tror jag inte att det finns något riksdagsparti som kan lösa dessa problem i en handvändning, till och med MP verkar ju falla för populismens förtryck och tona ner sina värdefrågor till förmån för några extraröster. Tyvärr är det väl så att varje person kommer att få ta totalt ansvar för sin egen situation (jag vet att det är många som tycker att detta är det enda rätta) och att staten mest är en skimär av trygghet.
I min utopiska värld värnar vi om våra medmänniskor och försöker ha en så hög lägstanivå som möjligt. De som inte har mat för dagen har inte gjort valet att vara fattig och det är väl allas vårat ansvar att se till att vår granne inte ska behöva svälta? Nu är det inte så i Sverige i dag. Vi stänger i vanlig ordning dörren, sätter på något hjärndött tvprogram och micrar dagens middag (snart kan vi äta ute, momsen sänks med flera kronor). Liberalismen är något som, likt kommunismen, främst fungerar i en värld där alla människor har samma förutsättningar. Det har vi inte i dag.
Vi vet att det är olika förutsättningar som dikterar våra liv, de flesta av dem inte självvalda. Att sedan människor menar att "jag minsann klarade mig bra utan att jag hade något" gör inte att vi kna ignorera sammhällsproblematiken. De samhällsproblem som uppstår i svallvågorna av privatiseringar och märklig användning av våra skattepengar (sämre sjukvård, dyrare idrottsavgifter, ej fungerande kommunikationer, etnisk och ekonomisk segregering etc.) kostar oss skattebetalare väldigt mycket mer än om vi tar tag i problemen innan det går för långt.
Jag tror att farbror Borg skulle må bra av att vara med i Lyxfällan... "Du kan inte sänka restaurangmomsen samtidigt som du satsar på sjukvård och skola Anders.". Anders stryker sig på hakan och svarar: "Nja.. Fast jag kan inte vara utan min grillbiff med persiljesmör, och många förvärvsarbetare med mig... - barnen får ta med egna pennor till skolan. Sen är det så många i varje klass så det lär ju inte vara så mycket barnen hinner lära sig i alla fall, haha. Smaklig spis!".

Kommentarer
Postat av: Johanna

En för alla, alla för en. Vi ska stå på barekaderna och ropen skall skalla "allt åt alla"!!!

2011-10-01 @ 07:03:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0