Fribelopp del 8

Så jag skrev igen...

Hej igen Erik,

Jag förstår om du inte har tid att ha någon form av mailkonversation,
jag har inte heller någon lust med det, det är heller inget personligt
behov att mäta argument som jag är ute efter. Jag har läst ditt brev
och sett dina tre punkter.

1) Ok, jag vill främst att man tar bort fribeloppet helt jag också,
höjer man det så mycket att en student kan klara sig under fribeloppet
trots att man arbetar heltid under sommaren så är det inte längre
nödvändigt att ha kvar det (min generella frågeställning har varit
varför det inte bara tas bort, detta har jag ännu inte fått något svar
på)

2) Ja det är inte så konstigt att det är högre löner i januari och
juli, studenterna har mer ledigt i december och juni än vad de har i
t.ex. april... Kan man få det fritt under sommaren behöver man inte
mygla.

3) Strunta i systemen, det var du som tog upp det, jag tycker att det
fungerar i utvärderingen i hur man söker bidraget och har inga problem
med det.

Som du märker så har jag inte längre en så formell ton, det känns som
att vi ligger på samma linje. Det är inte dig jag frågar utan den som
är ytterst ansvarig, om det inte är du eller om dui inte har svar på
mina frågor så önskar jag att få mina tidigare brev vidarebefordrade
till någon som har den bestämmanderätten. Vi sitter i samma båt men
kan inte påverka således är vår diskussion irrelevant.

Inledande fråga av mig:

"Vad är syftet med att inkludera det arbete man som
högskole/universitets - student har under lov (främst sommarlov) med
det arbete man gör under terminerna? Hur är det tänkt att studenterna
ska kunna överleva när man får 2572:- i bidrag per månad, med
möjligheten att låna upp till 4920:- per månad utöver det. Arbetar man
lite extra under terminerna är det inga större problem att klara sig,
det är när man inte längre får varken bidrag eller studielån som
problemen börjar." - Detta är frågan jag främst vill ha ett klart svar
på.

Jag hade även en följdfråga i ett annat brev:

"Följdfråga: Om det inte förändras, hur har man tänkt att de studenter
som inte bor hos föräldrar ska klara sig om de inte får arbeta den tid
de inte studerar? Antingen måste man spara tid under studietiden och
då vara låst till 7100:- (eller mindre om man inte vill LÅNA,
fribeloppet verkar dock vara detsamma), för att kunna täcka sina
sommarkostnader.".

Som läget är nu så har jag fått svar på frågor jag inte har ställt,
min inledande fråga är väldigt konkret och det är den jag vill ha svar
på, det sidospår som du och jag har halkat in på kommer sekundärt, det
är inte viktigt för mig - endast svaret på syftet och möjligtvis
följdfrågan vill jag ha svar på. Har du inget svar eller befogenhet
att svara så gör inte det utan överlåt åt den person som kan/har i
stället. Det känns meningslöst att fortsätta detta under de premisser
som nu råder.

Om det är så att partiet alt. regeringen inte har något svar på min
fråga så är det märkligt att denna regel får ligga kvar som den gör,
jag är lika trött som du är på det här Erik och jag vet att det inte
är ditt fel, tyvärr sitter du på den position du gör och blir den jag
frågar.

Jag hoppas att jag får svar på min fråga, det var den första jag
skrev. Om det har kommit bort så var det ärende: U2008/4504/SV. All
kringkorrespondens är oviktig för mig, jag har bara försökt få er att
se problemet men det verkar inte som att jag har nått fram.

Vänliga hälsningar
Andreas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0