Fribelopp del 3

När vi har kommit hit så verkar jag inte så smart men kom ihåg att det finns en annan information på CSN:s hemsida och det är mot bakgrund av den informationen som jag ställer mina frågor....

Hej igen,

Jag vet inte om det är jag som är trög eller var det är som händer...

Det är alltså möjligt att bara ta lån utan att motta bidraget och jag får då inget
fribelopp? Eller 50% av bidraget och 100% av lånet och då få ett högre fribelopp?
Informationen på Er hemsida stämmer inte riktigt med den information jag har fått
här, det är bara att jag vill ha allt klargjort. Där ser det ut som att man ska välja
ett mindre lån (i procent) och då höjer man fribeloppet (utan att bidragsdelen minskar,
vilket står i motsats till ert tidigare svar), om detta inte står i relation med
varandra är det förvirrande att läsa det, ingen av mina vänner som har studerat i
flera år vet heller svaret...

Vänliga hälsningar
Andreas

Ett lite irriterat svar från CSN (det är jobbigt när de inte vet själva hur det hänger ihop, man blir så arg på människor som vill veta hur det fungerar...):

Hej Andreas!

Svar på dina frågor nedan fick du från CSN i tisdags, 17 juni.

Man kan inte välja att ta lånedelen utan att ta bidragsdelen. Fribeloppet baseras
på hur många veckor du beviljas studiemedel per kalenderhalvår, oavsett om du har
bidrag eller bidrag och lån.

Om din inkomst under ett kalenderhalvår är högre än fribeloppet, får du mindre studiemedel.
Studiemedlen minskar med högst 50 procent av den del av inkomsten som går över fribeloppet.
Både bidraget och lånet minskar proportionellt. Mer information finns på vår webbplats
www.csn.se
http://www.csn.se/2.127/hur-mycket-kan-du-fa/1.448

Man kan inte heller välja att ta lånedelen i procent per vecka. Du kan välja att
inte söka lån för alla veckor du söker bidrag. Exempel. Är du beviljad studiemedel
i 20 veckor under en termin kan du välja att söka lån för 10 veckor. Se även www.csn.se
http://www.csn.se/2.127/hur-mycket-kan-du-fa

Med vänlig hälsning
Petra Hjelm

Jaha, de hänvisar alltså tillbaks till sin hemsida som inte går i fas med den information jag har fått via mailen, men jag börjar inse att det inte går att få några vettiga svar från dem, läs på hemsidan om ni tycker att jag är trög och sen kan ni gärna berätta för mig hur man ska utläsa den informationen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0