Fribelopp del 1

Nu när även jag har blivit en student så dras jag med de problem student-Sverige har dragits med en längre tid, fribelopp, CSN och konstiga regler.
I min frustration har jag sökt ett svar hos CSN:


Hej,

Några korta frågor:

Fråga 1. Jag undrar om bidraget är detsamma även om jag bara tar 75% av studielånet
eller är det hela summan som då minskar (får jag 6262:-/mån eller 5619:-/mån)? Jag
har nu fullt studielån men funderar på att minska till 75% eftersom jag har fått
ett sommarjobb och vill då veta vad det är som gäller.

Fråga 2. Om man inte tar några lån över huvud taget utan bara bidraget, kan man då
arbeta så mycket man vill eller måste man foga sig efter ett fribelopp även då(och
är bidraget även då 643:-/vecka)?

Fråga 3. Varför får man inte arbeta så mycket man vill under tiden man inte studerar?
Som på sommaren, då blir inga studier lidande och det känns omotiverat att inte få
arbeta eftersom jag då inte kan ta fullt studielån under terminerna, räkningarna
kommer även på sommaren... (jag vet att det är regeringen som bestämmer, men det
kan inte vara den enda anledningen).

Vänliga hälsningar
Andreas

Jag fick ett svar:

Hej Andreas!

Svar på fråga 1.

Om du väljer att inte ha lån på 100 procent, ska du välja hur många veckor du vill
ha lån och inte i antal procent.
Väljer du att ha lån i exempelvis 15 veckor (vilket blir ungefär 75 procent), kommer
lånedelen att utbetalas de femton första veckorna och ingen lånedel de övriga fem
veckorna. Bidragsdelen däremot ändras inte utan är den samma = 643 kronor i veckan.


Svar på fråga 2.

Fribeloppet är detsamma oavsett om man har bidrag + lån eller enbart bidragsdelen.
Bidraget är 643 kronor vid heltidsstudier.


Svar på fråga 3.

Jag har inget annat svar på den frågan än att det är regeringen som avgör fribeloppet.

Med vänlig hälsning
Elsy Eriksson

Även om vissa (CSN) tycker att det var ett adekvat svar på mina frågor så står det lite emot hur det ser ut på deras hemsida (där kan man välja att ta bidraget i procent, som det ser ut nu iaf, men så var det tydligen inte). Jag kommer att lägga upp några inlägg så att ni kan vara med och föjla mina frågor hela vägen till toppen...eller hur man nu ser på saken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0