Löneslavens öde

Är det inte underbart att vi har så mycket som är betalt med våra skattepengar? Jag kan till viss mån hålla med om att vi inte kan ta hand om våra pengar på ett ansvarsfullt sätt, jag menar det första man tänker på när man får lön är väl kanske inte "åh, nu kan jag lägga pengar på ett riktigt integrationssystem"... men sådana saker behövs ju i samhället. Nu betalar vi ju mycket skatt vilket för min del skulle vara helt ok om jag visste att de pengar som jag skattar för kommer till användning i syften som gagnar samhället, men handen på hjärtat, jag har ingen aning var ALLA skattepengar tar vägen. Vet ni?

Det är ju inte bara de vanliga skatter,de gemene men känner till utan det är så mycket skatt som vi inte tänker på. Arbetsgivaravgifter, matmoms, 25% moms på allt vi köper förutom mat, böcker och hantverk (ex frisör och skomakare) har blivit till en del av vardagen för oss medan våra möjligheter att påverka vart alla dessa pengar tar vägen minskar för varje valår. Tänk efter hur många led varje vara du köper har tagit och all skatt som har betalts för att du ska få den... Speciellt med svenkstillverkade varor. Fastighetsskatt för fabriken, arbetsgivaravgift för arbetarna, deras inkomstskatt, skatt på frakt till butiken + ABGavg för chaffis o hans övermän + bensinskatt, fordonsskatt osv. TÄNK vad mycket pengar. Vart tar allt vägen?

Kommentarer
Postat av: Jonas

Exakt! Dags att inleda fas 2 i Operation Maktskifte, dvs. bomba riksdagen och skicka Persson till domstolen i Haag. Den mannen har mycket att stå till svars för.

2006-03-17 @ 13:30:26
URL: http://guldkorn.blogg.se
Postat av: Andy

Appappappapp..., passa dig för vad du säger på nätet. Man ska inte underskatta svenska polisministeriet, tänk om det skulle hända något med statsministern. Då skulle det inte ta lång tid innan förövaren är fast (läs Palme)...

2006-03-17 @ 15:48:01
Postat av: der Lop

Tänk efter hur många led varje vara du köper har tagit och all skatt som har betalts för att du ska få den. FEL Företag handlar i princip momsfritt mellan sig.

Skatt på frakt till butiken? Menar du skatten på bensinen...

Lite små fel, här och där... Dina skatter pengar går till att betala nästan 2 miljoner anställda i den offentliga sektorn, säker jobb som du inte änns vet att de finns men som måste finnas för att du ska kunna leva ditt fria liv och kunna klaga!!! Jag säger inte att det är perfekt, men om du skulle leta upp lite statestik och gemföra det glidande medelvärdet vart 10 år så skulle du kunna se att ekonomin bara har blivit bättre för alla lönetagare.

Självklart ska man lyfta fram de problem som finns och kämpa för en bättre tillvaro, men att bara peka på fel på ett destruktivt sätt är att spotta på de människor som har gjort och de som försöker göra en skillnad i världen. Tänk om alla bara klagade, skulle vi vara där vi är idag tro du?

Ang kommentaren. Det är lätt att se fel i det andra gör och så bekvämt att själv slippa ansvar.

Samhället skulle se så mycket bättre ut om alla följde denna kända kommentar: Don´t ask what your country can do for you, ask what you can do for your country

2006-03-22 @ 01:24:14
Postat av: Andy

Skatt på frakt till butiken; ja bland annat skatt på bensin, men även 25% moms på själva frakten (en tjänst där betalaren är momsskyldig). Trevligt att se att folk är solidariska med överheten och att du kan se de positiva sakerna i samhället också. Jag är väl medveten om att det är vårt skattesystem som gör att det sociala skyddet kan vara verksamt.

Tyvärr så går för liten del av den ofattbara skattemängd till saker JAG tycker att de borde gå till. Eftersom så stor del av alla pengar som snurrar i Sverige är skatt så borde vi kunna ställa högre krav på t.ex. högkostnadskydd hos tandläkare, högre löner för offentligt anställda (det finns folk som ska snurra på ca 14 000:-/mån och sen skatta på det...), ett väl fungerande polisväsende, ett fungerande försvar, vettig sjukpenning, dagisplatser som räcker... I think u get my drift...

Så om det låter som grundlöst gnäll har jag väl misslyckats i mitt inlägg. Jag känner att jag väckt diskussion, vilket är bra.

2006-03-22 @ 07:50:42
Postat av: Andy

Tillägg: Fel av mig vad gäller fraktskatt, den är baserad på varan som skall transporteras, ätbart 12,5%, böcker 6% osv... Skatten betalas fraktbetalaren och är inte inräknad i bensinskatten som fraktaren står för och sedan får lägga på sitt ordinarie pris, vilket är basbeloppet som fraktmomsen baseras på.

Ja det blev krångligt, men rätt ska vara rätt.

2006-03-22 @ 08:02:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0