Valresultat...

Jag vet som sagt aldrig om det är någon som kollar här men jag kör på iaf.

Nu har vi äntligen kommit till den tid i Sveriges utveckling som vi har väntat på. Moderaterna har tagit makten och tiden för klåpare och skattefifflare är äntligen här. Att hitta någon vid makten som är ärlig har väl alltid varit ett problem, intressant att det aldrig kom fram lika mycket skit om sossarna, jag tvivlar inte på att det finns dock… Jag måste säga att det nog var större chans då dock, det fanns partier som fortfarande brydde sig lite om de värderingar som vi vanliga människor håller för vardaglig hyfs istället för att bara tänka på sitt eget och välfärden för de som redan har (eller skulle kunna ha) mer än “Svensson”.

Jag vill i alla fall tro att MP hade lite bättre värderingar än S och V… Att de är mer mänskliga än alliansen finns det väl ingen som inte skriver under på? Sen att folk som röstade blått nu har mage att gnälla på det som sker i Sverige, det var ju för fan ni som röstade på det som det blev. Eftersom jag har haft en anställning som har varit säkrare än de flestas så har jag tidigare inte varit med i någon form av A-kassa, men jag bestämde mig för att gå med för 2 månader sen… Bra timing… Fick hem ett brev där de förklarade att A-kassan skulle höjas med över 250 kronor. Jaja tänkte jag det var ju inte så farligt… Tills jag insåg att det inte var per år utan per månad… WTF!!! Jaja det var väl dem snabbaste in och utgången ur A-kassan som de har sett på ett tag. Att sedan påstå att det är pengar som jag ändå får tillbaks på sänkta skatter känns lite som ett slag i luften, jag är varken höginkomsttagare eller fastighetsägare…

Underbart att de slår på de som redan ligger. Nästa sak blir punktskatt på gåvor till hjälporganisationer… Kan vi inte ta betalt för all skolmat och beskatta biblioteksbesök? Samtidigt kan vi väl sänka förmögenhetsskatten, fastighetsskatten och inkomstskatten (men bara för höginkomsttagare)? Jag vill att vi slår på de som ligger och låter ett gäng egocentriska finansvalpar som anser att en lön under 20 000 inte ens existerar. Och om det skulle vara någon stackare som hade det så illa ställt så spelar det ingen roll, det är ju inte så att de har någon makt i samhället så att de faktiskt kan påverka något här i landet…

Jag är övertygad om att de som sitter i partiets topp kommer från välbärgade familjer där “fattig” var när pappa köpte en sämre bil än vad man hade antytt… Ja, jag kanske är fördomsfull, men jag har svårt att se att det skulle vara en dröm för en liten flicka som har vuxit upp i Skärmarbrink med sin mor, tagit hand om sina småsyskon eftersom mamma måste jobba dubbelt för att det ska gå ihop, att det första hon gör efter att ha tagit lite del i svensk politik, söka sig till MUF… Snarare så att de kommer från överklass/övre medelklass med förhoppning att komma upp till överklassen (man kanske får trampa någon på tårna, men det är ju så det går till) och det har aldrig funnits funderingar på att gå efter någon annan linje i livet.

Jag trodde på allvar att detta var en vedertagen kunskap, men med tanke på valresultatet så har även den lägre medelklassen fått för sig att de kommer att tjäna på att ha blått styre. Hur kan man annars tolka resultatet? Jag har mina aningar om att det är de yngre som har röstat som de har gjort, främst för att de inte vet vad som hände första gången…

Allt jag kan hoppas på är att de i oppositionen kan hala utförsäljningen av landet innan allt är borta. Som vanligt så tänker de bara på sig själva och kortsiktigt, att sälja ut Sverige kommer att ge oss en mycket snabb tillväxt. Problemet kommet att visa sig om 10-15 år då vi måste börja generera pengar igen, då har vi inte kvar några statliga företag som kan tjäna de pengarna åt oss…

Om ni finner bristande logik i mitt resonemang så beror det bara på att jag är trött och arg, jag kommer inte att läsa igenom detta igen för att korrigera mig själv...

Kommentarer
Postat av: Jonas

Nu har jag äntligen läst din blogg, gamle vän. Det är faktiskt unga från förorterna som börjat rösta på moderaterna. Sedan kan jag tillägga att överklassbarnen (om vi bortser från bratzen) oftare verkar ha en tendens att bli punkare, miljöaktivister, hardcore-vänster osv. Kan vara en fördomsfull bild från min sida, men what a fuck...

Poängen är denna; nu har det gått som det gått och regeringen gör precis som de lovat. Problemet är bara att ingen orkade läsa deras partiprogram. Sedan så har socialdemokraterna fått ENORM kritik. Lite därför som folk tröttnade på samma gamla sossesnack samt att de verkar ha en tendens att aldrig ta konsekvenserna av sina misstag.

Bra skrivet. Du har åtminstone en trogen läsare.

2006-12-26 @ 23:25:56
URL: http://guldkorn.blogg.se
Postat av: Andy

Jo jag vet att överklassungarna vill vara punkare, men det var inte det jag skrev... Om du läser igen så ser du att jag menar toppen av M-berget består av överklass och att de har lyckats lura den lägre medelklassen att rösta på dem... Folk är så dumma att jag nästan börjar gråta. De som har en årsinkomst under 250 000:- och ändå röstade blått borde få ta en sista dusch...

2007-01-03 @ 12:38:32
URL: http://permafrost.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0